Jodi Picoult: Apró csodák

Ruth ​Jefferson már több mint húsz éve dolgozik szülész szakápolóként egy connecticuti kórházban, amikor egy újszülött vizsgálatát követően váratlanul másik páciens mellé osztják be. Az újszülött szülei a fehér felsőbbrendűséget hirdetik, ezért nem akarják, hogy az afroamerikai Ruth akár csak hozzáérjen a gyermekükhöz. A kórház helyt ad a kérelmüknek, másnap azonban a kisbaba életveszélyes állapotba kerül, miközben egyedül Ruth tartózkodik a csecsemőszobában. Engedelmeskedjen a főnöke utasításának, vagy avatkozzon közbe? 
Ruth habozik megkezdeni az újraélesztést, s ennek eredményeként emberöléssel vádolják. Kennedy McQuarrie közvédő vállalja az ügyét, de már a legelején váratlan tanáccsal szolgál: ragaszkodik ahhoz, hogy faji kérdések szóba sem kerülhetnek a bíróságon. Ruth, aki értetlenül áll a döntés előtt, próbálja folytatni az életét – már csak kamasz fia érdekében is –, miközben az ügye egyre nagyobb port kavar. Miután megkezdődik a tárgyalás, Ruthnak és Kennedynek ki kell vívnia egymás bizalmát, ám eközben mindketten szembesülnek azzal, hogy talán alapvetően elhibázott minden, amit a másikról – s önmagukról – tudni véltek. Jodi Picoult végtelen alázattal, empátiával és alapossággal közelít kiváltság, előítélet és igazság kérdéséhez, s nekünk, olvasóknak sem kínál egyszerű, könnyen emészthető tanulságokat. Az Apró csodák egy rendkívüli író csúcsteljesítménye.



Először is szeretnék megemlékezni arról, hogy ezennel elolvastam minden magyarul megjelent Jodi Picoult könyvet, és mindet imádtam.

Hiába imádtam Jodi minden könyvét, az Apró csodák még ezen is túltett, mert még a kedvencnél is nagyobb kedvenccé vált számomra, a tíz csillagos könyvek közül is abszolút kiemelkedő élményt nyújtott.

Nagyon szeretem a rasszizmussal, szegregációval, rabszolgasággal kapcsolatos történeteket, így mikor megtudtam, hogy ebben a témában íródott az Apró csodák, tűkön ülve vártam, mikor kaparinthatom végre meg. Picoult nagyszerűen elbírt a feladattal, ismét sikerült abszolút elmélyülnie abban, hogy mit érezhetnek a kisebbségben lévő színesbőrű emberek minden egyes nap, hogy milyen megaláztatásokon kell keresztülmenniük.

Ebben a könyvben talán a rasszizmus azért annyira megdöbbentő, mert nem a régi időkben, a szegregáció idején történik, hanem itt, a modern világban, napjainkban - ezért ijesztő, mert bárkivel, bárhol, bármikor megtörténhet, holott azt hisszük, hogy abszolút liberális, elfogadó társadalomban élünk. A neonáci szót eddig csak néhányszor hallottam életemben, nem igazán tudtam, mit jelent, de most beható ismereteket szereztem róla, és undorodok, nagyon. Számomra egyszerűen felfoghatatlan volt Turk és Brit gondolkodásmódja, hányingerem lett tőlük, olyan szinten taszító személyiségek voltak, Picoult nagyszerűen írta meg őket.

Tetszett a kórházi, szülészeti hangulat is, érdekes információkat tudtam meg a szülésznők világáról. Az is tetszett, hogy mennyire ellentétes a két főszereplő, Kennedy és Ruth élete, és mégis mennyire egymásra találtak. A bírósági jeleneteket már kicsit unom, de itt élvezhető volt. Tetszett, hogy most kivételesen beleláthattunk az esküdtválogatásba is, ez a rész mindig is érdekelt és nagy kedvencem volt az American Crime Story című sorozatban is.

A végkifejlet szokás szerint meglepett és elég erősen sokkolt, nem gondoltam volna, hogy így ér véget a történet. Kellemesen csalódtam, és abszolút csak annyit tudok mondani, hogy imádtam.

Szereplők



Kedvenc idézetek

– Maga szerint eljön az idő, amikor nem lesz rasszizmus? – Nem, mert ehhez a fehér embernek el kéne fogadnia az egyenlőséget. Ki akarna lebontani egy olyan rendszert, ami piedesztálra emeli?

– Tudod, mi a legnehezebb az anyaságban? – kérdezem szórakozottan. – Hogy többé nem marad időd gyereknek lenni.

A börtönök úgy működnek, mint egy menő vállalkozás. Valaki profitál abból, hogy az állam gondoskodik a folyamatos utánpótlásról.

A felnőttkor olyan, mint a homokba húzott vonal. A gyermekünk egyszer csak ott áll a túlsó oldalán.



INFORMÁCIÓK
Kiadó: Athenaeum
Oldalszám: 480
Megjelenés éve: 2017
Eredeti cím: Small Great Things

★★★★★★★★★★ (10/10)

A bejegyzés az Athenaeum Kiadó jóvoltából jöhetett létre

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése