Diane Chamberlain - Kegyes hazugságok

A tizenöt éves Ivy Hartnak egyedül kell gondoskodnia idős nagymamájáról, mentálisan zavart nővéréről, és nővérének kisfiáról is. Mindezt még nehezebbé teszi, hogy Ivy epilepsziás. A friss házas Jane Forrester megrögzött idealista, aki szociális munkásként kezd dolgozni az észak-karolinai dohányültetvényeken. Így ismerkedik meg Ivyval és családjával. 
A hatvanas években játszódó történet két kivételes nő, Ivy és Jane kapcsolatát meséli el. Súlyos feszültségekkel terhes korszak ez, amikor a közjó érdekében az állami törvények lehetővé tették a sterilizációit, és ahol a jómódú középosztály cukormázas élete és a szegények hétköznapi nyomorúsága között áthidalhatatlan szakadék tátongott. 
Munkája és a Hart család titkai súlyos erkölcsi dilemma elé állítják Jane-t: el kell döntenie, hogy segítsen-e Ivyn, vagy adja fel mindazt, amiben mindig is hitt.

Diane Chamberlain érdekfeszítően megírt, elgondolkodtató regényében ezúttal is az emberi kapcsolatok bonyolultságával, a mindennapok fontos erkölcsi dilemmáival foglalkozik.


Már olvastam Diane Chamberlain előző könyvét, a Titkok örvényét, amit egyszerűen imádtam, így amikor megláttam, hogy megjelenik tőle még egy könyv, egyből tudtam, hogy el kell olvasnom.

A történet nagyon megható, mindenkinek megrengeti a világát, még annak is, aki egyáltalán nem szokott sírni/szomorkodni egy könyv miatt. Én magam rengeteget sírtam rajta, az egész egy érzelmi hullámvasút volt tele jó, majd rossz pillanatokkal, elutasítással, kirekesztéssel, előítéletekkel, amit fáj olvasni egy olyan korból, amikor ezek már nem ilyen szinten léteznek. Rossz érzés a színes bőrűek szegregációjáról és egy leányanyáról, falusi nyomornegyedekről olvasni, miközben egy jó meleg szobában ülsz, étel van az asztalodon, van saját szobád, amin nem osztozol még két emberrel és ha kimész az utcára, rosszalló pillantásokat maximum az öltözködésed miatt kapsz, nem a bőrszíned miatt. Tudom, hogy ez a történet csak fikció, de mégis mélyen érintett.

A könyv erőssége szerintem az, hogy három olyan szélsőségesen felkavaró témát fűz össze egy történetté, amikről egy-egy könyv is megállná a helyét:
  • Szegregáció: megismerhetünk egy fekete családot, akiknek ugyan megengedik, hogy egy farmon éljen a fehérekkel, viszont ezért a családanyának súlyos árat kell fizetnie.
  • Eugenika: szociális munkások által rákényszerített sterilizáció a szegény, és emellett mentális betegségekkel küzdő emberekre.
  • Leányanyaság: Még a 21. században is megvetik a leányanyákat, hát még a régi időkben.
Nagyon megkedveltem a szereplők közül Litát, Jane-t, Ivy-t és Henry Allen-t, viszont a többi főszereplő számomra negatív volt: Nonnie, Mary Ella, William.

Szerintem mindenkinek el kellene olvasni ezt a könyvet, aki ki akarja sírni magát, vagy éppen igazságtalannak érzi az életét, mert így megláthatja, hogy az ő élete sétagalopp azokéhoz képest, akik nem jó időben voltak jó helyen akkoriban. De ha csak egy jó olvasmányra vágysz, akkor is olvasd el mindenképpen! :)

Szereplők

Ivy Hart

Mary Ella Hart

Winona 'Nonnie' Hart

Jane Forrester

Charlotte

Henry Allen Gardiner

Lita Jordan


Kedvenc idézetek

"Néha túl sokat kell fizetni azért, hogy kimehess a ceruzával a vonalon – mondta anya. – Csak te tudod megmondani, megéri-e."

"Ha az embernek azon fáj a feje, hogy legyen elég étel az asztalon, nem sokat törődik az önbecsüléssel."

"Az embernek segítenie kell másokon, még ha ez nehéz is. Különösen akkor, ha nehéz."

"Szerettem álmodozni, hogy majd azt mesélem az unokáinknak: „Én és a nagyapátok éjfélkor találkoztunk a folyónál.” Természetesen, arról soha nem fogok mesélni, mit is csináltunk ott tulajdonképpen."

"– Van esetleg bármiféle aggodalma a nászéjszakával kapcsolatban, amiről szeretne beszélgetni? – kérdezte. 

Olyan különös volt, hogy ezt a kérdést egy férfi teszi fel, hogy nem is tudtam, mit válaszoljak. A saját anyám nem kérdezte volna ezt meg tőlem. És Gloria sem, pedig ő a kollégiumi lakótársam és a legjobb barátnőm volt. Robert pedig biztosan nem. Éreztem, hogy elpirulok, nem először az eltelt néhány óra során. Ez a férfi megérintette a mellemet, belém csúsztatta az ujját, és megvizsgálta a testem olyan részeit, amelyeket én még soha nem is láttam. Vajon mitől éreztem mégis a nászéjszakára vonatkozó kérdését tolakodónak?"

Értékelés: «««««««««« (10/10)


Kiadó: Alexandra
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 440
Eredeti cím: Neccesary Lies


A bejegyzés az Alexandra Kiadó jóvoltából jöhetett létre.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése